Het begon vijfentwintig jaar geleden allemaal heel eenvoudig: drie leden van het amateur theatergezelschap “Transparant” (Janpieter Boudens, Frans Leenderts en Gerlof Teitsma) waren een beetje uitgekeken op de jaarlijkse voorstellingen in het kleine Papenstraattheater. Ze vatten het plan op om een nieuwe stichting op te richten.

DOELSTELLING

• Theater maken op locaties buiten de traditionele schouwburg
  • Samenwerking zoeken met meer kunstdisciplines
  • Werken met amateurs en professionals.

SUUS

De eerste voorstellingen van het toneelstuk “SUUS” van Herbert Achternbusch werden eind mei 1991 gebracht in Park De Weezenlanden, vlak achter het provinciehuis. Naast zes amateurspelers, werkte een aantal professionals mee (de regisseur, vijf pas afgestudeerde beeldend kunstenaars, twee musici en een technicus). Het weer was bar en boos! Het succes was groot, in ieder geval zo groot dat de initiatiefnemers besloten door te gaan.

LOCATIES

Bij alle volgende voorstellingen zijn de doelstellingen overeind gebleven. Mooie locaties, waaronder de Broerenkerk (“Antigone”), de oevers van de IJssel, de oude papierfabriek in Wapenveld, de waterzuiveringsinstallatie in Zwolle, het Gerechtsgebouw (“De twaalf gezworenen”), de Harculo centrale (“Macbeth”), de kelder van het Stadhuis (“Gruwelen van Grimm”), het Stedelijk Museum, Park Eekhout en de Potgietersingel (poëzie van Campert en Lodeizen) de bibliotheek (Vasalis) en niet te vergeten de Coöperatieve Zuivelfabriek van ’s Heerenbroek.

De laatste plek is inmiddels enigszins een “thuisbasis” geworden voor grote en kleine producties van de stichting. De start was “Suiker” van Hugo Claus; daarna volgden nog zes andere voorstellingen: twee liedjesprogramma’s, een poppenvoorstelling, een programma met werk van de Braziliaanse dichter “Carlos Drummond de Andrade” en een project rondom het werk van beeldend kunstenaar Jaap Kater.