Liefde en erotiek in oude poederfabriek

's-HEERENBROEK - Wat heeft eipoeder te maken met erotische liefde? "Op het moment dat ik de poeder in zakken had gedaan, voelde ik veel voldoening", zegt Tom van Veldhuizen. "Eipoeder is heel zacht materiaal maar ik zou het niet meteen erotisch willen noemen." Meer dan 25 jaar lang produceerde hij eipoeder in zijn eigen zuivelfabriek in 's Heerenbroek.

door Marion Groenewoud

Sinds acht jaar verhuurt hij de ruimte ook aan theatermakers. Op deze bijzondere locatie viert Stichting SUUS uit Zwolle volgende week haar 20-jarig jubileum met een voorstelling op basis van de poëzie van de Portugese dichter Carlos Drummond de Andrade. 'Midden op de weg lag een steen' is een project over liefde en erotiek. Regisseur Frans Leenderts koos 21 gedichten in de vertaling van August Willemsen. "Niemand heeft zo mooi over seksualiteit geschreven", verklaart Leenderts. "De Andrade noemt alles bij de naam maar het wordt nooit te plat of pornografisch."

Twintig jaar SUUS staat voor twee decennia locatietheater. Het gezelschap bracht de Macbeth van Shakespeare tot leven in de IJsselcentrale van Harculo en speelde eerder producties in 's Heerenbroek. De karakteristieke zuivelfabriek is een gemeentelijk monument en werd rond 1914 ontworpen door de Kamper architect G.B. Broekema. De katoenen filterzakken waarin Van Veldhuizen zijn poeder transporteerde, hangen nu als decorstukken aan het plafond. Ze zijn gevuld met proppen papier: mislukte pogingen het onzegbare te zeggen. We zien een steen aan een enorme katrol. De steen verwijst naar het gedicht van Andrade waarin hij één regel voortdurend herhaalt: Midden op de weg lag een steen. "Die steen staat symbool voor geboorte, dood, scheiding of een overstekende buurman. Ineens komt er iets op je pad waardoor je niet verder kunt. Steen gaat ook ook over evolutie, verloop van tijd."

Door middel van tekst, dans, muziek, foto en video wordt het publiek meegenomen in de zinderende wereld van De Andrade. Een actrice komt klaar in een gedicht. Haar tekst is een groot orgasme. Terwijl zij praat, zien we hoe een man zich door haar in een touw laat wikkelen. Acteur Janpieter Boudens kreeg geen nieuwe inzichten door de teksten van De Andrade. "Zijn werk is eerder een feest van herkenning." Voor actrice Marjolein Raayman zijn de gedichten van De Andrade een hommage aan erotiek uit liefde. "Zijn woorden heb ik mijn leven lang zo gevoeld maar ik kon het nooit zo mooi benoemen."

Gepubliceerd op de Stentor op 26 februari 2011