G R I M M I G E   T A F E R E L E N   I N   E N   R O N D   Z W O L S   S T A D H U I S

Sprookjesfiguren in opstand

ZWOLLE - Het is twee eeuwen geleden dat de gebroeders Grimm hun sprookjes uitgaven en daarom is Zwolle Grimmstad.

door Marion Groenewoud

De Nederlandse vertaling dateert echter pas van 1820, dus we zijn er vroeg bij met herdenken. Tot op heden kregen de Zwollenaren slechts flarden van sprookjes te zien. Dankzij verhalenverteller Stan Fritschy en een enkele voorstelling bij de Verhalenboot maar nu het einde van het jaar nadert, lijkt er schot te komen in Zwolle als Grimmstad. Het IJssculpturen Festival zal 7 december in sprookjessfeer openen en volgende week pakt Stichting SUUS uit met de Gruwelen van Grimm. Het zijn geen zoete verhaaltjes voor het slapengaan. Nee, SUUS heeft het goed begrepen, die gebroeders Grimm hadden niet veel op met de tere kinderziel. De Duitse taalwetenschappers stuurden oudere dames de boer op, om te zoeken naar oude volksverhalen met goed en kwaad op het scherp van de snede. Het is bekend dat de sprookjes van Grimm flink gekuist werden anders had geen kind ooit meer een oog dichtgedaan.

Janpieter Boudens en Frans Leenderts van SUUS spelen de rollen van Jacob en Wilhelm Grimm. Zij laten hun ergste sprookjesfiguren los in de Sassenstraat en de kelders van het stadhuis. De bezoekers moeten door donkere steegjes, een dicht bos en een doolhof met akelige stalen punten om de wereld van Grimm te betreden. "In het stadhuis wacht duivelse muziek, een macabere dans en de voorstelling waarin sprookjesfiguren in opstand komen. Zij wreken de broers Grimm omdat ze het niet eens zijn met hun rol."

Actrice Ina Hekkert kreeg een bewerking van 200 sprookjes in haar schoot geworpen en maakte er een grimmige locatievoorstelling van. Zelf speelt ze de rol van Boze Stiefmoeder. "Waarschijnlijk ging het toen om echte moeders die hun kinderen opaten maar daar maakte men later stiefmoeders van. Dan was het minder erg." Alle sprookjesfiguren gooide zij op één hoop en zocht de uitersten. "De ergste gruwelen in onze productie zijn de ophanging van de gebroeders Grimm en het afhakken van kinderhandjes. Verder valt het reuze mee", belooft Hekkert die zich omkleedt voor de repetitie. Samen met de Boze Koningin en De Heks, die gretig barbiepoppen ontleedt, staan ze garant voor een flinke portie valsheid. Producent en acteur Boudens verzamelde dertig mensen voor deze productie. "Ik denk dat dit de laatste SUUS-voorstelling wordt", verzucht hij met een grijns die het tegendeel verraadt. Graag had hij de ondernemers in de Sassenstraat bij het spektakel betrokken maar dat is nauwelijks gelukt. "De meeste winkeliers wonen niet bij hun zaak en wilden niet acht keer terugkomen 's avonds en het weekend. We hebben nog geprobeerd of we sleutels konden krijgen maar helaas."
Gitarist Erik Raayman komt binnen met een doos appels. "Giftig? Welnee." En de gladde prins vertrouwt ons toe dat hij erg geil is. "Ik ben een foute man en heb helemaal geen wit paard. Ik doe het niet alleen met de prinses maar grijp mijn schoonmoeder erbij."

Gepubliceerd op 17 november 2012 in De Stentor